ایتالیا: ماسک نقشی در آزادی خبرنگار ایتالیایی در ایران نداشت
«آنتونیو تایانی» وزیر خارجه ایتالیا روز جمعه اعلام کرد «ایلان ماسک» در مذاکرات میان رم و تهران برای آزادی «چچیلیا سالا» خبرنگار ایتالیایی از ایران هیچ نقشی نداشته است
کارگردان نمایش «لام» از آثار برگزیده چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر متذکر شد در استان خوزستان پلاتوی استاندارد اجرای تئاتر وجود ندارد و همین امر مخاطبان تئاتری را فراری می دهد.
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «لام» به نویسندگی و کارگردانی مجتبی رستمی فر از شهر اهواز که در چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشت، توانست تندیس بهترین طراحی صدا، لوح تقدیر طراحی نور و تندیس بهترین کارگردانی را از آن خود کند. این نمایش در بخش های طراحی صحنه و لباس نیز کاندیدای دریافت تندیس بود.
مجتبی رستمی فر درباره وضعیت اجرای عمومی نمایش «لام» با توجه به جوایز و اقبالی که این اثر در جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر کسب کرد، به خبرنگار مهر گفت: قبل از برگزاری چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش «لام» را در شهر اهواز در قالب اجرای عمومی روی صحنه بردیم و اگر حمایتی انجام شود هدف مان اجرای عمومی در شهر تهران در سال آینده است. بعد از اختتامیه جشنواره صحبت هایی ابتدایی در این زمینه داشتیم. سالن مناسب اجرای ما سالن سمندریان تماشاخانه ایران شهر است که البته این مجموعه برنامه های خود را دارد ولی قول هایی به ما داده شده است.
وی درباره بازخورد اجرای عمومی «لام» در شهر اهواز، یادآور شد: خوشبختانه توانسته ام در شهر اهواز طی سال های گذشته تماشاگر خود را جذب کنم و اجرای عموم خوبی هم برای آثارمان داریم. در زمینه زیرساختی استان خوزستان با مشکل مواجه است و سالن و پلاتوی استاندارد تئاتر ندارد. ما در مرکز ثروتمندترین استان ایران زندگی می کنیم و شرکت های بزرگ نفتی در جایگاه مسئولیت اجتماعی شان می توانند بخشی از بودجه خود را به حمایت از فرهنگ و هنر استان و ساخت پلاتوی استاندارد تئاتر اختصاص دهند. نبود پلاتوی استاندارد تئاتر مخاطب را اذیت می کند.
رستمی فر تأکید کرد: سال ها است که درباره این قضیه صحبت می کنیم و اتفاقی که امسال برای تئاتر استان خوزستان در جشنواره تئاتر فجر رقم خورد می تواند نگاه مسئولان استان را نسبت به تئاتر تغییر دهد. متأسفانه تئاتر در استان ها معطوف به جشنواره ها می شود. جشنواره تئاتر فجر به عنوان مهمترین رویداد تئاتری ایران می تواند باعث معرفی آثار شود اما آنچه که باعث عرضه و معرفی هنرمندان می شود اجرای عمومی بلندمدت است. باید شرایطی به وجود بیاید که این آثار با برنامه ریزی اداره کل هنرهای نمایشی برای استان ها، اجرای عموم داشته باشند تا بهتر و بیشتر دیده شوند.
کارگردان نمایش «لام» درباره ارزیابی خود از دوره چهل و سوم جشنواره بین المللی تئاتر فجر توضیح داد: جشنواره امسال مثل ادوار گذشته برگزار شد ولی این دوره به لحاظ حضور هنرمندان به نام کشوری نسبت به 2 سال گذشته خیلی بهتر بود و آثار پربارتری را نسبت به 2 سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر دیدیم. در این دوره احترامی که به هنرمندان گذاشته می شد خیلی خوب بود.
وی درباره وضعیت تسویه کمک هزینه و دریافت بخش نقدی جوایز جشنواره گفت: کمک هزینه گروه به طور کامل تسویه شده و جوایز نقدی هم 2 روز بعد از اختتامیه جشنواره پرداخت شد.
رستمی فر متذکر شد: باید در استان ها حمایت های نقدی از گروه های تئاتری انجام شود. سال ها است به دلیل منفعل بودن انجمن های هنرهای نمایشی حمایتی از تولید آثار تئاتری نمی شود. پیش تر انجمن ها به گروه های استان ها هزینه تولید اختصاص می دادند ولی سال ها است که این اتفاق نمی افتد و فقط کمکی ناچیز به آثاری که به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می کنند، انجام می شود. اگر «لام» به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا نمی کرد چه بسا ضرر مالی نیز می دید. بحث ایاب و ذهاب خیلی بالا بود، کمک هزینه ای پرداخت شد اما خیلی کفاف هزینه های جاری گروه ها را نمی داد. گفته می شود که بودجه ها محدود است اما باید ساز و کار دیگری به خصوص در استان ها برای تئاتر دیده شود.
این کارگردان تئاتر در پایان سخنان خود تصریح کرد: ما در داخل استان ها باید مردم را به تماشای تئاتر عادت دهیم اما نبود زیرساخت و پلاتوهای استاندارد مخاطبان را فراری می دهد.
عکس از پریا امامی است.
{{name}}
{{content}}